Kanun Uygulaması Hakkında
Hangi kamu kurumlarından bilgi istenebilecek ?
            
            
1- Merkezi idare kapsamındaki kamu idareleri ile bunların bağlı, ilgili veya ilişkili kuruluşları.
          
          
2- Köyler hariç olmak üzere mahalli idareler ve bunların bağlı ve ilgili kuruluşları ile birlik veya şirketleri.
          
          
3- T.C. Merkez Bankası, İMKB ve üniversiteler de 
dahil olmak üzere kamu tüzel kişiliğini haiz olarak enstitü, teşebbüs, 
teşekkül, fon ve sair adlarla kurulmuş olan bütün kamu kurum ve 
kuruluşları.
          
          
4- Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları. 
Kamu kurumlarından ne tür bilgiler istenebilir ?
          
          
Bilgi edinme başvurusu, başvurulan kurum ve kuruluşların 
ellerinde bulunan veya görevleri gereği bulunması gereken bilgi veya 
belgelere ilişkin olmalıdır. Bu ifadede yer alan bilgi ve belgenin ne 
olduğu çok önemli olup, her iki kavram da kanunda açıklanmıştır. Kanunun
 üçüncü maddesinin (c ) ve (d) bendinde yapılan tanımlar şu şekildedir: 
          
          
Bilgi : Kurum ve kuruluşların sahip oldukları kayıtlarda yer alan bu kanun kapsamındaki her türlü veri. 
          
          
Belge : Kurum ve kuruluşların sahip oldukları bu 
kanun kapsamındaki yazılı, basılı veya çoğaltılmış dosya, evrak, kitap, 
dergi, broşür, etüt, mektup, program, talimat, kroki, plân, film, 
fotoğraf, teyp ve video kaseti, harita, elektronik ortamda kaydedilen 
her türlü bilgi, haber ve veri taşıyıcıları." 
          
          
Yukarıda yer alan bilgi ve belgenin tanımlarında da 
görüleceği üzere kamu kurumlarının ellerinde bulunan veya görevleri 
gereği bulunması gereken her türlü bu kapsamda ilgili kurumlardan 
istenebilecektir. İstenebilecek bilgi ve belgelere ilişkin örnekler 
aşağıda yer almaktadır. 
          
          
1- KPSS soruları talep edilebilecek: ÖSYM 
tarafından sadece ÖSS soruları kamuoyuna açıklanmaktadır. Ancak, tüm 
kamu personelinin girdiği KPDS, memur olmak isteyen adayların girdiği 
KPSS, üniversite akademik personelinin girdiği ÜDS, yine yüksek lisans 
ve doktora programlarına girişlerde aranan LES gibi onlarca sınavda ÖSYM
 tarafından yapılmaktadır. Bu sınav soruları ÖSYM, tarafından 
açıklanmamasına rağmen piyasada sadece bu sınav sorularından oluşan 
onlarca kitap bulunmaktadır. İşte Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ile bu soru 
ve cevaplar ÖSYM'den istenebilecek. 
          
          
2- Boş kadro olup olmadığı sorgulanabilecek: Kamu 
personeline ilişkin istatistiki veriler sır olarak bilinir. Bu nedenle 
Türkiye'de halihazırda kaç kişinin maaş aldığı, ücret dilimlerine göre 
kamu personeli sayısı, bir kurumda istenen unvanda boş kadro olup 
olmadığı bilinmemektedir. Örneğin istifa sonrası dönüş yoluyla eski 
memuriyet kadrosuna dönmek isteyen bir kişinin atanacağı unvanda boş 
kadro olup olmadığını öğrenmesi 23.04.2004 tarihi itibariyle mümkün 
değildir. Ancak, bugün itibariyle bu mümkündür. Yine bilimsel 
araştırmalarda bulunmak isteyen akademik personelin kamu kurumlarından 
alamadıkları bilgiler de bu Kanun çerçevesinde istenebilecek. 
          
          
3- Bakanlara verilen bilgi notları istenebilecek: 
Kamu kurumlarının bilgilendirici mahiyette hazırladıkları ve bakanlara 
verilen bilgi notları, teklif ve tavsiyeler dahi eğer aksi 
kararlaştırılmamış ise bilgi edinme kapsamındadır. 
          
          
4- Danıştay ve Yargıtay kararları istenebilecek: 
Bilimsel, kültürel, istatistik, teknik, tıbbi, mali, hukuki ve benzeri 
uzmanlık alanlarında yasal olarak görüş verme yükümlülüğü bulunan kişi, 
birim ya da kurumların görüşleri, kurum ve kuruluşların alacakları 
kararlara esas teşkil etmesi kaydıyla bilgi edinme istemlerine açıktır. 
Yönetmeliğin 37'nci maddesinde yer alan bu hükme göre konusu veya tarih 
sayısı açık olarak belirtilmek kaydıyla Danıştay, Yargıtay, Sayıştay 
kararları, YÖK kararları, Devlet Personel Başkanlığı Görüşleri, Maliye 
Bakanlığı görüşleri, Devlet İstatistik Enstitüsü'nün derlediği 
istatistiki bilgiler ve diğer kamu kurumlarınca verilen teknik, tıbbi, 
bilimsel ve kültürel görüşler istenebilecektir. 
          
          
5- Yargı denetimi dışında kalan işlemlere ilişkin 
bilgi istenebilecek: Kanunun 15'inci maddesi gereğince yargı denetimine 
açık olmayan örneğin Yüksek Askeri Şûrâ kararlarından kişinin çalışma 
hayatını ve mesleki onurunu etkileyecek nitelikte olanlar, 
istenebilecektir. 
          
          
6- Sivil ve askeri istihbarata ilişkin bilgilerin 
bir kısmı istenebilecek: Kanunun 18'inci maddesi gereğince sivil ve 
askerî istihbarat birimlerinin görev ve faaliyetlerine ilişkin bilgi 
veya belgeler, bu Kanun kapsamı dışındadır. Ancak, bu bilgi ve belgeler 
kişilerin çalışma hayatını ve meslek onurunu etkileyecek nitelikte ise, 
istihbarata ilişkin bilgi ve belgeler bilgi edinme hakkı kapsamı 
içindedir. Buna göre, güvenlik soruşturması sonucu hangi nedenden dolayı
 olumsuz çıktığı açıklanmayan ama göreve alınmayan veya görevine son 
verilen kişiler kanun çerçevesinde bu bilgileri isteyebileceklerdir. 
Kamu kurumlarından hangi bilgiler istenemeyecek ? 
          
          
Genel olarak devletin güvenliğine, emniyetine, ülkenin 
ekonomik çıkarına, kişinin çalışma hayatına ve mesleki onuruna ilişkin 
olan bu konudaki istisnalar kanunda sayılmış olup, bunlar 11 başlık 
altında toplanabilir. 
          
          
1- Açıklanması hâlinde devletin emniyetine, dış 
ilişkilerine, millî savunmasına ve millî güvenliğine açıkça zarar 
verecek ve niteliği itibarıyla devlet sırrı olan gizlilik dereceli bilgi
 veya belgeler. 
          
          
2- Açıklanması ya da zamanından önce açıklanması 
hâlinde, ülkenin ekonomik çıkarlarına zarar verecek veya haksız rekabet 
ve kazanca sebep olacak bilgi veya belgeler. 
          
          
3- Sivil ve askerî istihbarat birimlerinin görev ve faaliyetlerine ilişkin bilgi veya belgeler. 
          
          
4- Kurum ve kuruluşların yetkili birimlerince yürütülen idarî soruşturmalarla ilgili . 
          
          
5- Açıklanması veya zamanından önce açıklanması 
hâlinde; suç işlenmesine yol açacak, suçların önlenmesi ve 
soruşturulması ya da suçluların kanunî yollarla yakalanıp 
kovuşturulmasını tehlikeye düşürecek, yargılama görevinin gereğince 
yerine getirilmesini engelleyecek, hakkında dava açılmış bir kişinin 
adil yargılanma hakkını ihlâl edecek, nitelikteki bilgi veya belgeler. 
          
          
6- Kişinin izin verdiği hâller saklı kalmak üzere, 
özel hayatın gizliliği kapsamında, açıklanması hâlinde kişinin sağlık 
bilgileri ile özel ve aile hayatına, şeref ve haysiyetine, meslekî ve 
ekonomik değerlerine haksız müdahale oluşturacak bilgi veya belgeler. 
          
          
7- Haberleşmenin gizliliği esasını ihlâl edecek bilgi veya belgeler. 
          
          
8- Kanunlarda ticarî sır olarak nitelenen bilgi 
veya belgeler ile, kurum ve kuruluşlar tarafından gerçek veya tüzel 
kişilerden gizli kalması kaydıyla sağlanan ticarî ve malî bilgiler. 
          
          
9- Tavsiye ve mütalaa talepleri. 
          
          
10- Kurum ve kuruluşların, kamuoyunu 
ilgilendirmeyen ve sadece kendi personeli ile kurum içi uygulamalarına 
ilişkin düzenlemeler hakkındaki bilgi veya belgeler. (Ancak, söz konusu 
düzenlemeden etkilenen kurum çalışanlarının bilgi edinme hakları 
saklıdır) 
          
          
11- Fikir ve sanat eserlerine ilişkin olarak yapılacak bilgi edinme başvuruları hakkında ilgili kanun hükümleri uygulanır. 
Başvurular nasıl yapılacak ? 
          
          
Bilgi edinme hakkı kanunu çerçevesindeki başvurular kamu kurumlarına dört şekilde yapılabilir. 
          
          
1- Yönetmelik ekinde yayımlanan örnek dilekçe,
          
          
2- Okunaklı ve anlaşılır şekilde yazılmış (daktilo veya bilgisayar çıktısı olması zorunlu değildir) bir dilekçe, 
          
          
3- E-mail
          
          
4- Faks 
Başvuruda bulunacak kişilerin dilekçesinde neler olmalıdır ?
          
          
Bilgi edinme başvurusunda başvuru sahibi gerçek kişi ise, 
1- Başvuru sahibinin adı ve soyadı, 2- İmzası, 3- Oturma yeri veya iş 
adresini; 
          
          
Başvuru sahibi tüzel kişi ise 1- Tüzel kişinin unvanı 2- 
Adresi, 3- Yetkili kişinin imzasını, 4- Yetki belgesini içeren, dilekçe 
ile istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum veya kuruluşa yapılır. 
Dilekçede, istenen bilgi veya belgeler açıkça belirtilir. 
          
          
Bilgi veya belgeye erişimin kısa sürede sağlanabilmesi 
amacıyla, istenen bilgi veya belgenin konusu, varsa tarihi, sayısı ve 
kurum veya kuruluşun hangi biriminden istendiği ve ihtiyaç duyulan diğer
 hususlar dilekçede belirtilir. 
E-mail veya Faks yoluyla bilgi isteme :
Yönetmeliğin 10'uncu maddesi gereğince; kişinin kimliğinin ve
 imzasının veya yazının kimden neşet ettiğinin tespitine yarayacak başka
 bilgilerin yasal olarak belirlenebilir olması kaydıyla elektronik 
ortamda veya diğer iletişim araçlarıyla da yapılabilmektedir. E-postayla
 yapılacak başvurularda, başvuru sahibince verilecek T.C. kimlik 
numarası, bilgi edinme yetkilisi tarafından sorgulanacaktır. 
          
          
1- Vatandaşlar için : Vatandaşlar tarafından 
elektronik posta yoluyla yapılacak başvurularda, başvuru sahibinin adı 
ve soyadı, oturma yeri veya iş adresine ilave olarak kimlik doğrulama 
amacıyla kullanılacak T.C. kimlik numarası belirtilmek suretiyle, sadece
 istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşun bilgi edinme 
biriminin elektronik posta adresine ve yönetmelik ekinde yer alan form 
doldurulmak suretiyle yapılacaktır. 
          
          
2- Tüzel kişiler için : Tüzel kişiler tarafından 
elektronik posta yoluyla yapılacak başvurular, tüzel kişinin unvanı ve 
adresi ile yetkili kişinin T.C. kimlik numarası belirtilmek suretiyle ve
 yetki belgesiyle birlikte, istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum 
ve kuruluşun bilgi edinme biriminin elektronik posta adresine ve 
yönetmelik ekinde yer alan doldurulmak suretiyle yapılacaktır. Yetki 
belgesi uygun elektronik araçlarla elektronik ortama aktarılarak 
gönderilir. 
          
          
Başvuru dilekçeleri faks yoluyla da, kurum ve kuruluşlara 
gönderilebilir. Ancak faks yoluyla yapılacak başvurularda ayrıca, gerçek
 kişiler ile tüzel kişiliği temsile yetkili kişilerin T.C. kimlik 
numaraları belirtilir. 
Taşrada bulunanlar başvurularını nereye yapacaktır ? 
          
          
Merkezi idarenin taşra teşkilatında bulunan bilgi veya 
belgelere ilişkin başvurular, valilik veya kaymakamlığa bağlı olarak 
faaliyette bulunan bilgi edinme yetkililerine veya taşra teşkilatında 
bulunan ilgili birimlere yapılır. Buna göre İl Milli Eğitim 
Müdürlüğünden alınabilecek bir bilgi için İl Milli Eğitim Müdürlüğüne, 
il düzeyindeki bir bilgi için ise Valilikteki bilgi edinme yetkililerine
 başvurulacaktır. Valilik ve kaymakamlıklarda bulunan bilgi edinme 
birimleri, merkez teşkilatını ilgilendiren konularda kendilerine yapılan
 başvuruları ilgili idareye gönderir ve durumu başvurana bildirir. 
Zamanından önce bir bilgi istenebilir mi ? 
          
          
Belli bir tarihte açıklanacağı, duyurulacağı önceden 
belirtilmiş olup, zamanından önce açıklanması halinde kamu yararını 
zedeleyecek veya kişisel menfaat temin etmek için kullanılabilecek bilgi
 veya belgeler, belirtilen tarihten önce açıklanamaz, erişimi 
sağlanamaz. Bu çerçevede, örneğin ÖSYM tarafından açıklanma tarihi 
belirtilmiş bir sınav sonucu için bu tarihten önce bilgi 
istenemeyecektir. Yine atölye çalışmaları yürütülen ve taslak aşamasında
 olan Kanun, yönetmelik, kararname, yönetmelik, genelge çalışmaları 
önceden ilgili kurumlardan istenemeyecektir. 
Daha önce açıklanan veya yayımlanan bilgiler istenebilecek midir ? 
          
          
Kurum ve kuruluşlarca yayımlanmış veya kitap, broşür, ilan
 ve benzeri yollarla kamuya açıklanmış bilgi veya belgeler, bilgi edinme
 başvurusuna konu olamaz. Ancak, belirtilen yollarla kamuoyuna 
açıklanmış veya kurum ve kuruluşlarca elektronik ortamda (internette) 
yayımlanmış kamunun erişimine açık bilgi veya belgelerin ne şekilde, ne 
zaman ve nerede yayımlandığı veya açıklandığı başvurana bildirilecektir.
 
Bilgi edinme yetkilileri başvuru sahiplerine yardım etmekle yükümlüdür
          
          
Bilgi edinme birimlerinde görevli personel, bilgi edinme 
başvurusunda bulunan kişilere yol göstermekle ve Kanun kapsamında sahip 
oldukları hakları kullanabilmeleri için yardımcı olmakla yükümlüdür. 
Görevli personel bu amaçla, dilekçe veya formlardaki şekil 
noksanlıklarını başvuru sahiplerine başvuru anında belirtir ve bunların 
nasıl giderileceği konusunda yol gösterir. 
Bilgi edinme başvurularının kabulü, değerlendirilmesi ve işleme konulması 
          
          
Başvuru dilekçeleri veya formları, kurum ve kuruluşların 
bilgi edinme birimleri tarafından kabul edilecektir. Bilgi edinme 
birimleri, başvuru dilekçelerinde istenen bilgilerin bulunup 
bulunmadığının kontrolünü yaptıktan sonra bunların evrak kayıtlarını 
yaparak hazır bulunmaları koşuluyla başvuru sahiplerine, başvurunun 
tarih ve sayısını gösteren bir makbuz verir. Kurum ve kuruluşların bilgi
 edinme birimleri dışındaki herhangi bir birimine ulaşan başvuru 
dilekçeleri veya formlar, işleme konulmadan derhal bilgi edinme 
birimlerine gönderilir. Başvuru dilekçesi veya formu kaydedildikten 
sonra, en geç iki iş günü içinde kurum veya kuruluşun ilgili birimlerine
 gönderilir. Bu yazıda; başvurunun hangi birim tarafından cevaplanacağı 
ve başvuru sahibine hangi tarihe kadar cevap verilmesi gerektiği 
belirtilir. Bu tür yazıların hızlı bir şekilde ilgili birimlere 
iletilmesi için gerekli yetki devri işlemleri ilgili mevzuata uygun 
olarak yapılır. 
İstenen bilgi veya belgelerin belirsizliği halinde ne olacaktır ? 
          
          
Başvuru dilekçesi veya formuyla istenen bilgi veya 
belgeler, yeterince açık ve anlaşılır değilse, kurum ve kuruluşlar 
başvurunun hangi nedenlerle yeterince açık ve anlaşılır olmadığını 
başvuru sahibine bildirebilir ve ek bilgiler sunmasını isteyebilir. Bu 
takdirde on beş günlük süre, belirtilen noksanlıkların tam olarak 
giderildiği tarihten itibaren başlar. 
İstenen bilgi veya belge başka bir yerde ise ne yapılacaktır ?
          
          
İstenen bilgi veya belge, başvurulan kurum ve kuruluştan 
başka bir yerde bulunuyorsa, başvuru dilekçesi veya formu bu kurum ve 
kuruluşun bilgi edinme birimine gönderilir ve durum ilgiliye bildirilir.
 Bu şekilde yönlendirilen başvurunun bilgi veya belgenin bulunduğu kurum
 ve kuruluşça alındığı tarihte başvuru yapılmış sayılır. Sürelerin 
başlangıcında önceki başvuru dikkate alınmaz. 
Bilgi edinme başvurularına kaç günde cevap verilmelidir ? 
          
          
Kurum ve kuruluşlar, başvuru üzerine istenen bilgi veya 
belgeye erişimi on beş iş günü içinde sağlarlar. Ancak istenen bilgi 
veya belgenin, başvurulan kurum ve kuruluş içindeki başka bir birimden 
sağlanması; başvuru ile ilgili olarak bir başka kurum ve kuruluşun 
görüşünün alınmasının gerekmesi veya başvuru içeriğinin birden fazla 
kurum ve kuruluşu ilgilendirmesi durumlarında bilgi veya belgeye erişim 
otuz iş günü içinde sağlanır. Bu durumda, sürenin uzatılması ve bunun 
gerekçesi başvuru sahibine on beş iş günlük sürenin bitiminden önce 
bildirilir. 
Başvurular olumsuz cevaplanırsa ne yapılmalıdır ?
          
          
Kanun çerçevesinde bilgi edinme kapsamına girmeyecek 
bilgileri yukarıdaki başlıklarda sıraladık. Genel olarak devletin 
güvenliği, suç işlenme olasılığı ve özel hayatın gizliliği gibi 
başlıklarda toplanabilecek olan bu istisnalar dışında her hangi bir 
bilginin 15 gün içerisinde verilmemesi halinde Bilgi Edinme 
Değerlendirme Kuruluna itirazda bulunulur. Kurulun sekretarya hizmetleri
 Başbakanlık tarafından yerine getirilecektir. Kişiler olumsuz cevaptan 
itibaren 15 gün içinde kurula başvurabilirler. Kurul ise kararını en geç
 30 gün içerisinde verecektir. Kurula itiraz, başvuru sahibinin idarî 
yargıya başvurma süresini durdurur. 
Başvurular için ücret talep edilecek mi ? 
          
          
Kurum ve kuruluşlar, erişimine olanak sağladıkları bilgi 
veya belgeler için başvuru sahibinden, bilgi veya belgelere erişimin 
gerektirdiği inceleme, araştırma, kopyalama, postalama ve diğer maliyet 
unsurları ile orantılı ölçüde ücret tahsil edebilir. Kurum ve kuruluşlar
 bu amaçla her yıl bütçe kanununda belirlenecek ilkelere göre bilgiye 
erişim ücret tarifesi belirler. Kamu kurumları e-mail yoluyla verilecek 
cevaplarda da maliyet unsurlarıyla orantılı ölçüde ücret tahsil 
edebilir. 
          
          
Kurum ve kuruluşlar erişimini sağlayacakları bilgi veya 
belgelerin, erişim maliyeti tutarı ve ödemenin nereye yapılacağı 
hakkında başvuru sahibini, başvuru tarihinden itibaren on beş gün içinde
 bilgilendirir. Bilgi veya belgelere erişim için gereken maliyet 
tutarının kurum ve kuruluş tarafından başvuru sahibine bildirilmesiyle, 
on beş veya otuz iş günlük süreler kesilir. Başvuru sahibi, bildirimin 
yapıldığı tarihten itibaren on beş iş günü içinde ödemeyi 
gerçekleştirdiğini gösteren belgeyi sunmadığı takdirde talebinden 
vazgeçmiş sayılır. 
          
          
Ancak, her halükarda, bilgi veya belgelerin ilk on 
sayfalarının kopyası için postalama maliyeti dahil herhangi bir ücret 
istenemeyecektir. 
Alınan bilgi ve belgeler ticari amaçla çoğaltılamaz 
          
          
Kanunda ve bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar 
çerçevesinde erişilen bilgi ve belgeler ticari amaçla çoğaltılamaz, 
kullanılamaz, erişimi sağlayan kurum ve kuruluştan izin alınmaksızın 
yayınlanamaz. Bu madde hükmüne aykırı olarak erişilen bilgi veya 
belgeleri ticari amaçla çoğaltanlar, kullananlar veya yayınlayanlar 
hakkında kanunların cezai ve hukuki sorumluluğa ilişkin hükümleri 
uygulanır. 
Bilgi edine başvurularına zamanında cevap veremeyenlere verilecek cezalar
Bilgi edinme hakkının kullanımı kapsamındaki başvurulara ilişkin uygulamalar, kurum ve kuruluş yöneticilerince mevzuat dahilinde denetlenir. Kanunun ve Yönetmeliğin uygulanmasında ihmali, kusuru veya kastı bulunan memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında, işledikleri fiillerin genel hükümler çerçevesinde ceza kovuşturması gerektirmesi hususu saklı kalmak kaydıyla, tabi oldukları mevzuatta yer alan disiplin cezaları uygulanır. Buna göre bir bilgi vermede kusurlu memura 657 sayılı Kanunun 125'nci maddesi gereğince ihmal halinde uyarma, kusur halinde kınama, kasıt halinde ise aylıktan kesme cezası verilebilecektir.
Vatandaşlar İçin Örnek Başvuru Formu 
          
          
Başvuru sahibinin adı ve soyadı: 
          
Oturma yeri veya iş adresi: 
          
Türkiye Cumhuriyeti Kimlik No: (Elektronik ortamda yapılacak başvurular için doldurulması zorunludur.)
          
Başvuruya hangi yolla cevap almak istersiniz? ( Yazılı / Elektronik ) 
          
Elektronik posta adresi: (Elektronik ortamda yapılacak başvurular için doldurulması zorunludur.) 
Başvuru Sahibinin İmzası
          
4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu gereğince istediğim bilgi veya belgeler aşağıda belirtilmiştir. Gereğini arz ederim. 
İstenen bilgi veya belgeler: 
          
(Not: Ayrılan bölümdeki boşluk yetmediği takdirde, başvuru için boş sayfa / sayfalar kullanılabilir.)