Kalite
MERSİN ÜNİVERSİTESİ GÖÇ ARAŞTIRMALARI UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
2025–2029 STRATEJİK PLANI
İÇİNDEKİLER
- Giriş
- Merkez Tanıtımı
- Vizyon
- Misyon
- Stratejik Amaçlar
- Stratejik Hedefler
- Durum Analizi (SWOT)
- Paydaşlar
- Performans Göstergeleri
- Uygulama Takvimi (Gantt)
- Riskler ve Önlemler
- İzleme ve Değerlendirme Mekanizması
1. GİRİŞ
Bu stratejik plan, Mersin Üniversitesi Göç Araştırmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi’nin (MERGÖÇ) 2025–2029 yılları arasındaki faaliyetlerini kurumsal hedeflerle uyumlu, izlenebilir ve sürdürülebilir bir çerçevede yönlendirmeyi amaçlamaktadır. Plan, Mersin Üniversitesi Stratejik Planı, YÖK 2024–2028 Strateji Belgesi, BGUS ve TR62 Bölge Planı ile uyum içinde hazırlanmıştır.
Planlama süreci; SWOT analizi, paydaş görüşmeleri ve akademik kurul katkısıyla yürütülmüştür. Katkı sunanlar: MERGÖÇ müdürlüğü, akademisyenler, öğrenciler, merkezi idare kurumları, yerel yönetimler ve STK temsilcileridir.
Planın hedef kitlesi; kamu kurumları, yerel yönetimler, akademik dünya, STK'lar ve göçmen gruplarıdır. Plan; toplumsal katkı, dijitalleşme, akademik üretkenlik ve teknoloji kullanımı odaklarıyla biçimlendirilmiştir. Performans göstergeleriyle yıllık izleme ve değerlendirme sağlanacak, gerekli durumlarda revizyonlar yapılacaktır.
2. MERKEZ TANITIMI
MERGÖÇ, 2015 yılında Mersin Üniversitesi bünyesinde kurulmuş olup, iç ve dış göç hareketlerinin sosyal, kültürel, ekonomik ve hukuksal boyutlarını çok disiplinli bir yaklaşımla ele alan bir uygulama ve araştırma merkezidir. Rektörlüğe bağlı olarak faaliyet gösteren merkez; akademisyenler, öğrenciler, yerel yönetimler ve göçmen topluluklarla iş birliği içerisinde çalışmaktadır. Merkez ofisi, teknik donanımıyla araştırma ve koordinasyon faaliyetlerini destekleyecek şekilde yapılandırılmıştır. Yönetim yapısı müdür, müdür yardımcıları, yönetim kurulu ve danışma kurullarından oluşur.
3. VİZYON
Göç hareketlerini disiplinlerarası bilimsel yöntemlerle analiz eden, yerel ve ulusal düzeyde politika geliştirme süreçlerine katkı sunan, dijitalleşme ve yapay zekâ gibi yenilikçi teknolojileri kullanan; ulusal ve uluslararası düzeyde tanınan lider bir araştırma merkezi olmak.
4. MİSYON
MERGÖÇ, göç olgusuna dair nitelikli bilgi üretmek, bu bilgiyi akademik yayınlar, politika önerileri ve eğitim programları aracılığıyla topluma ve karar vericilere aktarmak, göçmen toplulukların sosyal uyumuna ve yerel kalkınmaya katkı sağlamak amacıyla faaliyet yürütmektedir.
5. STRATEJİK AMAÇLAR
1. Akademik Bilgi Üretimini Güçlendirmek
2. Dijitalleştirme Kapasitesini ve Teknolojik Altyapıyı Güçlendirmek
3. Toplumsal Katkı ve Yerel Etkileşimi Derinleştirmek
4. Ulusal ve Uluslararası Görünürlüğü Artırmak
5. Yönetim Kapasitesini ve Kaynak Erişimini Geliştirmek
6. STRATEJİK HEDEFLER
Amaç 1: Akademik Bilgi Üretimini Güçlendirmek
- Hedef 1.1: Ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yıllık makale sayısını %50 artırmak.
→ KPI 1.1: SCI-Expanded ve TR-Dizin indeksli yıllık makale sayısı - Hedef 1.2: Her yıl en az 1 saha temelli veri içeren akademik çalışma yürütmek.
→ KPI 1.2: Yıllık saha temelli akademik proje ve yayın sayısı
Amaç 2: Dijitalleştirme Kapasitesini ve Teknolojik Altyapıyı Güçlendirmek
· Hedef 2.1: Göç izleme ve karar destek sistemleri için yapay zekâ ve veri bilimi araçlarını entegre etmek.
→ KPI 2.1: Geliştirilen analizlere dayalı yayınlanan araştırma/rapor sayısı
Amaç 3: Toplumsal Katkı ve Yerel Etkileşimi Derinleştirmek
- Hedef 3.1: Her yıl en az 1 kamuya yönelik seminer/eğitim programı düzenlemek.
→ KPI 3.1: Yıllık düzenlenen etkinlik sayısı - Hedef 3.2: Yerel yönetimlerle ortak yürütülen proje sayısını artırmak.
→ KPI 3.2: Ortak protokol veya proje sayısı (yıllık)
Amaç 4: Ulusal ve Uluslararası Görünürlüğü Artırmak
- Hedef 4.1: 2029’a kadar en az 2 AB veya uluslararası destekli proje veya ulusal proje başvurusu yapmak.
→ KPI 4.1: Uluslararası ve ulusal proje başvuru sayısı - Hedef 4.2: Uluslararası öğrencilerin projelere katılımını sağlamak
→ KPI 4.2: Projelere dahil edilen yabancı uyruklu öğrenci sayısı
- Hedef 4.3: Merkez adını uluslararası endekslerde geçen yayınlarda kullanmak.
→ KPI 4.3: MERGÖÇ referanslı yayın sayısı (yıllık)
Amaç 5: Yönetim Kapasitesini ve Kaynak Erişimini Geliştirmek
- Hedef 5.1: Merkezin bütçesinin %30’unu dış kaynaklardan karşılamak.
→ KPI 5.1: Yıllık dış kaynak oranı (%) - Hedef 5.2: Her yıl iç paydaşlarla iş birliği içeren 1 proje yürütmek.
→ KPI 5.2: Üniversite içi proje iş birliği sayısı
Amaç 6: Uluslararası Öğrencilere Yönelik Kapsayıcı ve Katılımcı Uygulamaları Geliştirmek.
· Hedef 6.1: Yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal ve kültürel etkileşimini artıracak etkinlikleri düzenli ve katılımcı bir yapıda yürütmek.
→ KPI 6.1: Yıllık en az 5 çok kültürlü sosyal/kültürel etkinlik düzenlemek
· Hedef 6.2: Yabancı uyruklu öğrencilerin sosyal uyum süreçlerine yönelik üniversite dışı aktörlerle iş birliğini artırmak.
→ KPI 6.2: Merkezi ve yerel kamu kurumları ve STK’larla yürütülen ortak etkinlik/işbirliği sayısı (en az 2)
7. DURUM ANALİZİ (SWOT)
Güçlü Yönler:
- Disiplinlerarası uzman kadro
- Yerel yönetimlerle güçlü ilişkiler
- Teknik donanım ve dijital arşiv altyapısı
- Akademik yayın üretimi ve saha deneyimi
Zayıf Yönler:
- Kurumsal kaynaklara erişimde kısıtlılık
- Personel sürekliliği ve bütçe belirsizliği
Fırsatlar:
- TR62 bölgesinin göç açısından stratejik konumu
- Ulusal ve AB fon programlarında artış
- Dijital altyapı yatırımları
Tehditler:
- Ulusal politik belirsizlikler ve göç baskıları
- Proje desteklerinin azalması
- Nitelikli araştırmacıların büyük şehirlere yönelmesi
8. PAYDAŞLAR
İç Paydaşlar:
- Mersin Üniversitesi akademik birimleri
- Öğrenciler
- MERGÖÇ yönetimi ve araştırma grupları
Dış Paydaşlar:
- Mersin İl Göç İdaresi
- Mersin Büyükşehir Belediyesi
- Kültür ve Turizm Bakanlığı
- Göçmen toplulukları ve STK’lar
- Yurtiçi ve yurtdışı üniversiteler
- Uluslararası Göç Kuruluşları
9. PERFORMANS GÖSTERGELERİ
- Yayın Sayısı (SCI/TR-Dizin) – yıllık takip
- Eğitim/Seminer Sayısı – yıllık takip
- Dijital altyapının artttırılması – birikimli takip
- Dış kaynaklı fon oranı (%) – yıllık takip
- Uluslararası proje başvuru sayısı – toplam ve yıllık
- İç paydaşlarla yürütülen proje sayısı – yıllık
10. UYGULAMA TAKVİMİ GANTT ŞEMASI (2025–2029)
Açıklama:
● = Başlangıç düzeyinde faaliyet
●● = Orta düzeyde faaliyet
●●● = Yüksek yoğunlukta faaliyet
○ = Planlama veya hazırlık aşaması
| Faaliyet / Hedef | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
| Hedef 1.1: Yayın Sayısını Artırma | ●● | ●●● | ●●● | ●●● | ●●● |
| Hedef 1.2: Saha Temelli Akademik Çalışmalar | ● | ●● | ●● | ●● | ●● |
| Hedef 2.1: Yapay Zekâ ve Veri Bilimi Araçları ile Dijital Gelişim | ○ | ● | ●● | ●●● | ●●● |
| Hedef 3.1: Kamuya Yönelik Eğitim/Seminer Faaliyetleri | ●● | ●● | ●● | ●● | ●● |
| Hedef 3.2: Yerel Yönetimlerle Ortak Proje Geliştirme | ○ | ● | ●● | ●● | ●● |
| Hedef 4.1: Ulusal/Uluslararası Proje Başvuruları | ○ | ● | ●● | ●● | ●● |
| Hedef 4.2: Uluslararası öğrencilerin projelere katılımını sağlamak | ● | ●● | ●●● | ●●● | ●●● |
| Hedef 4.3: MERGÖÇ Referanslı Yayınlarda Kurumsal Ad Kullanımı | ● | ●● | ●●● | ●●● | ●●● |
|
|
|
|
|
|
|
| Hedef 5.1: Bütçenin %30’unu Dış Kaynaklardan Karşılama | ○ | ● | ●● | ●● | ●●● |
| Hedef 5.2: İç Paydaşlarla Ortak Projeler | ● | ●● | ●● | ●● | ●● |
| Hedef 6.1: Uluslararası Öğrencilere Yönelik Kültürel Etkinlikler | ● | ●● | ●● | ●● | ●● |
| Hedef 6.2: Üniversite Dışı Aktörlerle İşbirliği (Uluslararası Öğr.) | ○ | ● | ●● | ●● | ●● |
11. RİSKLER VE ÖNLEMLER
| Risk | Olasılık | Etki | Önlem |
| Fon Kaynaklarının Azalması | Orta | Yüksek | Alternatif fonlara başvuru, önceliklendirme |
| Teknik Altyapı Sorunları | Orta | Orta | Üniversite BT desteği, bakım planı |
| Personel Sürekliliği Eksikliği | Yüksek | Orta | Gönüllü sistem, stajyer desteği |
| Politik Belirsizlikler | Orta | Yüksek | Esnek planlama ve adaptasyon yeteneği |
12. İZLEME VE DEĞERLENDİRME MEKANİZMASI
MERGÖÇ stratejik planının uygulanması, yıllık performans göstergeleri ve faaliyet raporları ile izlenecektir. Her yılın başında performans programı, yıl sonunda faaliyet raporu hazırlanacaktır. Altı ayda bir Stratejik Plan İzleme Komisyonu tarafından değerlendirme yapılacak, gerektiğinde hedef revizyonları önerilecektir. Göstergelerin izlenmesi ve karar alma süreçlerine yansıtılmasıyla hesap verebilirlik ve şeffaflık sağlanacaktır.
Planın ortasında (2027) ara değerlendirme yapılacak, gerekirse stratejik plan güncellenecektir.